Prothetiek

Kunstgebit

Een uitneembare prothese (kunstgebit) is één van de meest gebruikte oplossingen voor het vervangen van ontbrekende tanden. Prothesen kunnen worden toegepast bij het ontbreken van een aantal tanden of kiezen (een gedeeltelijk prothese of plaatje) of bij het ontbreken van alle tanden en kiezen; een volledige prothese (kunstgebit). Zowel de kwaliteit als het uiterlijk van de prothese, is tegenwoordig veel beter dan vroeger. In veel gevallen valt het niet op dat iemand een kunstgebit draagt.

De beslissing om een kunstgebit te nemen is meestal niet geheel vrijwillig. Pijn, ergenis of schaamte voor uw tanden kunnen jarenlang bestaan. Een kunstgebit nemen kan in dat geval een opluchting zijn en een hoop rust geven. Toch is het een enorme stap om van uw eigen tanden naar een kunstgebit te gaan. Voor veel mensen is het moeilijk om te accepteren dat men ouder wordt en een kunstgebit wordt helaas vaak geassocieerd met ouderdom. Maar ook jonge mensen zijn soms aangewezen op een gebit, door een ongeluk, een ziekte of omdat ze aangeboren afwijkingen in hun gebit hadden.

Bij Praktijk Domstad hoeft u zich nergens voor te schamen. Wij geven u graag advies over uw gebit en de oplossingen die voor u het beste zijn!

Uw prothese vervangen voor een nieuwe?

Er kunnen verschillende redenen zijn om uw oude prothese te vervangen. Vraag advies wanneer de prothese:

• Vaak breekt
  • Pijn veroorzaakt
  • Niet meer past
  • Uw gezicht is veranderd
  • Het kauwen moeilijk gaat
  • Ouder is dan 5  jaar

Ook klachten van het gehoor en/of hoofdpijn kunnen veroorzaakt worden door een slecht passende prothese.

Het vervangen van de prothese via uw verzekering gebeurt in 5 afspraken.

1. Persoonlijk gesprek waarin uw wensen en eventuele klachten worden besproken
  2. Beetregistratie, het uitmeten van de prothese en het uitzoeken van de tanden
  3. Prothese passen in was
  4. Het plaatsen van de definitieve prothese
  5. De nazorg

Tussen de afspraken  door wordt er hard gewerkt aan het vervaardigen van uw nieuwe prothese.  Op veel fronten is het nog echt ambachtelijk handwerk en dat kost tijd.  Op die manier kunnen wij er wel voor zorgen dat u uiteindelijk met een tevreden gevoel de deur uitgaat.

Wennen aan een prothese

Een prothese zal anders aanvoelen dan uw eigen tanden en het duurt even voordat u eraan gewend bent. In het begin kunnen er pijnlijke plekjes ontstaan, zogenaamde drukplekken. Het is belangrijk dat u de prothese toch in houdt en een afspraak maakt met uw tandarts om de problemen te verhelpen. Houd de prothese de eerste week ook ’s nachts in. Daarna is het beter om de prothese ’s nachts uit te doen.

Kosten volledige boven- en onderprothese

De kosten van een volledige boven- en onderprothese bedragen ongeveer € 1200,-

Daarvan wordt 75% vergoed vanuit de basisverzekering. Uw eigen bijdrage is dus ongeveer € 300,-.

Indien u een aanvullende tandartsverzekering heeft, wordt hieruit ook nog een deel van de eigen bijdrage vergoed. Verder zit het zogenaamde ”klein onderhoud” van de volledige prothese ook in de basisverzekering (reparatie/rebasing etc.)

Patiënt worden?

Wilt u patiënt worden bij onze tandartspraktijk? U bent van harte welkom. Een eerste afspraak is meestal mogelijk binnen 5 werkdagen. U kunt zich telefonisch aanmelden of via het contactformulier. Lees meer over uw eerste bezoek.

We spreken Nederlands and we speak English.

Spacer

Spoedgeval?

Tijdens openingsuren:
Na sluitingstijd Tandartsen bemiddelingsbureau (TBB):

Zij zullen een inschatting maken van de klacht en u eventueel doorsturen naar de dienstdoende tandarts.

Afspraak maken?

Wilt u patiënt worden en een afspraak maken? Bel dan met de praktijk, of vul de onderstaande gegevens in. Dan nemen we z.s.m. contact met u op.

magnifiercrossmenuchevron-up